środa, 11 maja 2022

I Festiwal im. Jacka Łukasiewicza. Prezentacja (nowego) programu Wrocławskiej Krytyki



Krytyka związana jest ściśle z aktualnością, musi się sprawdzić w krótkim czasie, by móc marzyć o swej racji w dłuższym trwaniu
Jacek Łukasiewicz, Rytm czyli powinność”


Festiwal im. Jacka Łukasiewicza to nowa formuła spotkań poświęconych krytyce literatury. W ujęciu, z jakim chcielibyśmy kojarzyć wrocławską krytykę, wiąże się ona z pasją czytania i dyskutowania o książkach - ale i z odpowiedzialnością wobec tego, co aktualne.



PLAN FESTIWALU:

I. Konferencja „Poezja kobieca” czy poezja kobiet? (Doktoranckie Koło Naukowe Kulturowych Teorii Współczesnej Humanistyki)

16.05 (poniedziałek, sala im. W. Nehringa, czytelnia Biblioteki IFP)

11.00 Rozpoczęcie konferencji; wykład dr. Jakuba Skurtysa (n)Agonka, czyli o tęsknocie za wpływologią i wyobrażonych matronatach w najnowszej poezji kobiet

12.40-16.00 Panele konferencyjne, dyskusje

17.05 (wtorek, sala wykładowa im. T. Mikulskiego [nr 125])

11.00-14.00 Panele konferencyjne, dyskusje

15.00 Spotkanie autorskie z Barbara Klicką
Prowadzenie: Ewelina Adamik, Katarzyna Koza (KNKTWH)


II. Wydarzenia Pracowni Współczesnych Form Krytycznych

18.05 (środa, sala nr 142)

12.00-13.30
  • Prezentacja programu nowej specjalności „Krytyka literacka i artystyczna”
  • Czasopisma literackie w Internecie (i poza nim) - panel dyskusyjny z udziałem Zuzanny Sali (Kontent), Agnieszki Wolny-Hamkało (Zakład), Jakub Sęczyk (papierwdole)
Prowadzenie: Natalia Rybczak, Paulina Szatkowska (2 rok KPT.TPE)

 19.05 (czwartek, sala nr 145)

12.00-13.00
  • Warsztat krytyka - panel dyskusyjny z udziałem Joanny Orskiej, Marty Koronkiewicz, Karola Poręby
Prowadzenie: Julia Czarnota i Katarzyna Kolbuch (specjalność KLiA)
  • Prezentacja programu nowej specjalności “Krytyka literacka i artystyczna”
15.00 - 16.30 (sala nr 121)
  • Literatura i rynek pracy - spotkanie autorskie z Maciejem Topolskim
Prowadzenie: Katarzyna Chamera i Joanna Przybysz (3 rok KPT.TPE)

20.05 (piątek, ZNiO)
  • Spotkanie wokół zbioru listów Karpowiczów, Miłobędzkiej i Falkiewicza „blisko z daleka. listy 1970-2003” z udziałem Jarosława Borowca, Joanny Orskiej, Jana Stolarczyka.
Prowadzenie: Paweł Szroniak

***

Festiwalowi towarzyszyć będzie prezentacja nowego programu specjalności krytycznoliterackiej dla studiów magisterskich (Filologia Polska, II stopnia).

Specjalność Krytyka Literacka i Artystyczna została utworzona przy Zakładzie Historii Literatury Polskiej po 1918r., gdzie od lat czynnie uprawiamy i badamy najnowszą literaturę oraz zjawiska zachodzące we współczesnym życiu literackim. Wielu krytyków działających przy naszym zakładzie stworzyło projekty, które są dziś rozpoznawane, zauważane i doceniane w skali ogólnopolskiej.

W nowym programie specjalności krytycznej studenci znajdą przedmioty których celem jest wykształcenie praktycznych umiejętności i warsztatu literackiego, a także szeroko rozumianych kompetencji związanych z czynnym uczestnictwem w życiu literackim, artystycznym i animacją pola kultury. Są to m.in.:

- Krytyka filmowa (warsztaty) - zajęcia obejmujące dyskusję o charakterze filmoznawczym z uwzględnieniem praktycznego warsztatu krytyki filmowej.

- Krytyk jako redaktor i animator pola literackiego (ćwiczenia) - zajęcia dostarczające wiedzy powiązanej z organizowaniem wydarzeń kulturalnych i współpracą z instytucjami działającymi na rynku kultury oraz przygotowujące do pracy w roli redaktora (tekstów własnych i autorskich).

- Krytyka w Internecie (warsztat) - zajęcia zapewniające studentowi kompetencje w zakresie krytyki literackiej i form dziennikarskich w obiegu cyfrowym (blog, vlog, klip, podcast). Studenci dyskutują o różnicach w debacie krytycznej w mediach tradycyjnych i elektronicznych oraz zdobywają podstawy do tworzenia cyfrowych form krytyki.

- Krytyka gier (warsztat) - praktyczne ćwiczenia zapewniające warsztat krytyczny i narzędzia interpretacyjne umożliwiające udział w debacie dotyczącej współczesnych gier komputerowych.

- Warsztaty krytycznoliterackie (warsztat, I i II) - warsztaty podczas których studenci kształtują praktyczne umiejętności w zakresie pisania noty, recenzji oraz szkicu krytycznego. Warsztatom towarzyszą dyskusje na temat najnowszych zjawisk w literaturze.

- Krytyka a fikcje gatunkowe (warsztat) -zajęcia ukierunkowane na kulturę popularną i rozmaite sztuki oraz gatunki, w których jest ona uprawiana (fantastyka, horror, sensacja, thriller); w trakcie zajęć student buduje warsztat krytyki kultury popularnej.

- Instytucje i obiegi literatury (wykład) - wykład dostarczający wiedzy na temat struktury i funkcjonowania rynku kultury po 1989 roku oraz jego obiegów (tradycyjnych instytucji kultury wraz z ich narzędziami komunikacji, mediów dziennikarskich i cyfrowych).

- Dyskursy krytyki XX wieku - wykład budujący wiedzę i kompetencje interpretacyjne w zakresie XX-wiecznej krytyki z uwzględnieniem najważniejszych postaci, stylów i metodologii krytycznych, a także najważniejsze zjawiska w sztuce i jej XX-wiecznych koncepcjach.

- Praktyki interpretacji (ćwiczenia) - zajęcia w formie konwersatorium stanowiącego uzupełnienie do wykładu. Mają charakter autorski (w dużej mierze zależą od wyborów prowadzącego).

- Krytyka przekładu i literatura światowa (warsztat) - zajęcia, na których prezentowane są teksty wybitnych tłumaczy, komentujących swoje przekładowe idee. Studenci pod okiem prowadzącego dokonują krytycznego porównania wybranych serii tłumaczeń na język polski, pracując na materialne kanonicznych dzieł literatury światowej.

- Style krytyczne (ćwiczenia) - zajęcia dostarczające wiedzy na temat nowych metodologii lektury w powiązaniu z interpretacją kanonicznych dla XX-wiecznej kultury dzieł literackich. W XX w. były one przeważnie powiązane z pograniczem literatury i filozofii, ale także psychologii i nauk społecznych; podstawą konwersatorium są wypowiedzi o literaturze m.in. Heideggera, Gadamera, Foucaulta, Derridy czy Kristevej.

- Krytyka między mediami (warsztat) zajęcia odnoszące się do intermedialnych/transmedialnych form i działań artystycznych podejmowanych dziś na pograniczu literatury i innych form oraz mediów artystycznych (np. Picture book, komiks wierszem, fotoliteratura, vieoklip do piosenki, cyfrowe formy literackie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz