wtorek, 14 października 2014

Podstawy Filozofii Literatury i Kultury - wykład, I rok

Szanowni Państwo, zgodnie z zapowiedzią zamieszczam sylabus.

Pozdrawiam serdecznie,
Wojciech Małecki


OPIS PRZEDMIOTU / MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)


1.
Nazwa przedmiotu / modułu w języku polskim
Podstawy filozofii literatury i kultury
2.
Nazwa przedmiotu / modułu w języku angielskim
The Basics of the Philosophy of literature and culture
3.
Jednostka prowadząca przedmiot
Instytut Filologii Polskiej
4.
Kod przedmiotu / modułu
KPTPE-S1-E1-Y-FLKW

5.
Rodzaj przedmiotu  / modułu (obowiązkowy lub fakultatywny)
obowiązkowy
6.
Kierunek studiów
Kultura i Praktyka Tekstu: Twórcze Pisanie i Edytorstwo
7.
Poziom studiów (I lub II stopień)
I stopień
8.
Rok studiów

I rok
9.
Semestr (zimowy lub letni)
zimowy
10.
Forma zajęć i liczba godzin
wykład – 30 godzin 
11.
Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy osoby prowadzącej zajęcia

Wojciech Małecki, dr
12.
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
dla przedmiotu / modułu oraz zrealizowanych przedmiotów

-

13.
Cele przedmiotu:

C_1 nabycie teoretycznej i historycznej wiedzy z zakresu filozofii kultury i literatury w zakresie elementarnym
C_2 wykształcenie umiejętności identyfikowania wybranych stanowisk teoretycznych w zakresie filozofii kultury i literatury.

14.



EK_01




EK_02




EK_03



EK_04




EK_05








Zakładane efekty kształcenia

Studentka/student ma:

elementarna wiedzę na temat zadań filozofii kultury i filozofii literatury oraz miejscu tych dziedzin w systemie nauk.


elementarną wiedzę o powiązaniu filozofii kultury i filozofii literatury z literaturoznawstwem, ich roli w pracy filologa oraz związków z innymi dyscyplinami humanistycznymi.

elementarną wiedzę o wybranych głównych nurtach i problemach filozoficznej refleksji nad kulturą i literaturą

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu filozofii kultury i literatury wykorzystując różne źródła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

posiada następujące kompetencje społeczne: krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów;

Symbole kierunkowych efektów kształcenia:


K_W01




K_W02




K_W03



K_U01




K_K05


15.


Treści programowe:

·       zadania filozofii kultury i literatury, miejsce tych dziedzin w strukturze humanistyki oraz ich relacje z literaturoznawstwem;
·              wybrane ogólne filozoficzne ujęcia kultury i literatury;
·              problemy wielokulturowości i poprawności politycznej;
·              zagadnienie podziału na kulturę wysoką i niską/popularną;
·              estetyczne i społeczne aspekty sztuki popularnej;
·              epistemologia interpretacji literackiej;
·              ontologia dzieła literackiego;
·              etyka i polityka literatury.

16.
Zalecana literatura (podręczniki)

  1. Abrams M.H., Zwierciadło i lampa, przeł. M. Fedewicz, Gdańsk 2003.
  2. Blackmore S. Maszyna memowa, przeł. N. Radomski, Poznań 2002.
  3. Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007.
  4. Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2006.
  5. Fish S., Interpretacja, Retoryka, Polityka, red. A. Szahaj, przeł. K. Abriszewski i in., Kraków 2002.
  6. Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W. J. Popowski, Warszawa 1996.
  7. Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. J. Barański, Kraków 2003.
  8. Shusterman R., Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką,  przeł. A. Chmielewski i in., Wrocław 1998.
  9. Shusterman R., O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, red. i przeł. W. Małecki, Wrocław 2007.
  10. Szahaj A., E Pluribus Unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004.
  11. Szahaj A., Relatywizm i fundamentalizm oraz inne szkice z filozofii kultury i polityki, Toruń 2008



17.
Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu / modułu,
sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

egzamin
18.
Język wykładowy

polski
19.
Obciążenie pracą studentki/studenta
Forma aktywności studentki/studenta
Średnia liczba godzin
na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (według planu studiów) z nauczycielem:

 
  -wykład:

 
30 godz.
Praca własna studentki/studenta
  - przygotowanie do egzaminu:

60  godz.
Suma godzin
90 godz.
Liczba punktów ECTS
3



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz